Ájurvéda ISIS

Cesta ke zdraví není dlouhá ani obtížná, jen musíte vědět kudy jít.

Polovina května přinese období Pitta 2. díl

V minulém článku jsme si řekli něco o období Pitta a tomto konstitučním typu.
Slíbila jsem Vám doporučení, které této konstituci uleví a pomohou ji udržet si svou rovnováhu.

Začneme tedy jídelníčkem.

Jíst musíme všichni a Pitta, ta jí ráda a poměrně hodně. Má docela velký hlad a to skoro pořád. Přesto nemá sklony k nadváze.
Čili papričky
To je nespravedlivé, že? Ona jako jediná ze tří dóš vyniká velikou silou ohně, který spálí vše, co pozře a to téměř bezezbytku, pokud je v rovnováze. Pokud je tedy Váš jídelníček přiměřený a nepřejídáte se, pravděpodobně s váhou nemáte žádný problém.
Co Vám však udělá dobře v letních měsících a nebude Vás více zahřívat? Všechny potraviny, které nemají zahřívací vlastnosti. To co pálí, štípe, je ostré, tučné, mastné, těžké, to pro Vás, milé Pitty, není vhodné. Vaši Pittu to ještě více zvyšuje a přetěžuje a Vy se potom necítíte dobře.

Co tedy do Vašeho jídelníčku zařadit?

Především se zaměřte na dostatečné množství syrové zeleniny a ovoce.
Nejste-li vegetariáni a máte rádi maso, můžete si s chutí dát kuře, krůtu, králíka. Pokud máte rádi ryby, možná si je sami i ulovíte, pak ať je to rybka sladkovodní.

Pečivo vybírejte z pšenice nebo ječmene, můžete přidat slunečnicová i dýňová semínka.
Z příloh volte rýži basmati nebo bílou rýži, můžete pšeničné těstoviny.

Mléko a mléčné výrobky můžete také, pokud jsou nekvašené (kysané), ty Vám prospívají a příjemně ochlazují. Jezte také luštěniny, avšak vynechejte čočku, ta Vám nesvědčí. Obecně se řiďte svou chutí, co štípe, páli, je kyselé, nebo je těžké, mastné, to je pro Vás nevhodné. Uvedu příklad: doporučila jsem Vám čerstvou zeleninu a ovoce. Co si myslíte o takové ředkvičce, červené řepě, česneku nebo např. rajčatech? Můžete si je dát? Já myslím, že některé jsou pálivé, některé ostré nebo naopak kyselé. Žádná z nich není pro Vás vhodná. Po jejich požití se nebudete cítit dobře a začnete se potit. Tělo si pozřením těchto potravin zvýší svůj už tak zvýšený oheň a někudy to musí ven. Tak proč se zatěžovat, když máte na výběr?

Mojito

A ještě jedno doporučení na cesty. Když se vydáte k moři na dovolenou a nebudete moci horkem vydržet, zalezte si do stínu pod košatou palmu či jiný exotický porost a trošku si „zajógujte“.
Posaďte se do tureckého sedu, pokud zvládnete lotosový květ, jste jedničky. Srovnejte záda, zavřete oči a povystrčte špičku jazyka z úst. Přitom jazyk prohněte do tzv. „ruličky“ a přes ní se pomalu a zhluboka nadechujte. Výdech proveďte se zavřenými ústy nosem. Přitom si při nádechu přestavujte, jak Vám do těla proniká průzračně čistý svěží chladný vzduch. Při výdechu si přestavte, jak teplo z Vašeho těla vydechujete oběma nosníma dírkami ven. Je to báječné ochlazující cvičení, které Vám již po několika opakováních přinese úlevu a Vaše tělo se příjemně ochladí.

A na úplný závěr Vám doporučím dvě známé ochlazující bylinky, které určitě seženete, aniž byste se museli vydat do Indie.
Aloe vera nebo Máta – v podobě vychlazeného nápoje nebo čaje skvělý letní pomocník.

Letní dovolená

A protože léto je časem dovolených, volno časových aktivit v přírodě a pobývání mimo uzavřené prostory, můžete si dát jógu kdekoli v přírodě, věnovat se vodním sportům – plavání, plachtění, vodním sportům obecně, turistice a vůbec všem lehkým sportům, u nichž nebude příliš zahřívat organismus. Přeji Vám krásné pohodové léto, kdy sluníčko bude Vašim přítelem.

Součástí seriálu Polovina května přinese období Pitta

Komentáře jsou uzavřeny.